Wszyscy wiemy, że węglowodany, zwane też cukrami, pełnią w naszym organizmie bardzo ważne funkcje fizjologiczne. Przede wszystkim są najważniejszym źródłem energii dla naszego organizmu, poza tym regulują metabolizm, no i oczywiście dają nam uczucie sytości. Z chemicznego punktu widzenia  węglowodany można podzielić na  proste i złożone. Ich rola i wpływ na organizm jest bardzo różny.

Węglowodany proste ulegają szybkiemu rozkładowi, a po ich spożyciu poziom cukru we krwi gwałtownie rośnie. I to właśnie jest niekorzystne, bo  symuluje wydzielanie hormonu insuliny, która jest odpowiedzialna za transport węglowodanów do tkanek, a ich nadmiaru przekształcenie w tłuszcz. Poza tym, owszem następuje szybki przypływ energii i dobrego nastroju, ale też szybko ten stan mija i czujemy się znużeni i bezsilni.

Zupełnie inaczej rzecz się ma z węglowodanami złożonymi. Ich trawienie następuje znacznie wolniej, ponieważ mają bardziej skomplikowaną budowę. Pozwala to na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi, dlatego właśnie węglowodany złożone powinny być podstawą naszej diety. Można je znaleźć w pełnych zbożach, a także w grochu czy fasoli. Przeciętnemu człowiekowi do utrzymania odpowiedniego poziomu węglowodanów w organizmie wystarcza ilość otrzymana wraz z pożywieniem Jednak w przypadku osób trenujących, zarówno rekreacyjnie jak i wyczynowo, organizmowi potrzebna jest dodatkowa porcja węglowodanów.

sport_biegiNajlepszym sposobem szybkiego dostarczenia węglowodanów organizmowi są odżywki węglowodanowe. Odżywki węglowodanowe można spożywać w trakcie, jak również po zakończeniu treningu czy ciężkiej pracy. Węglowodany w nich zawarte są tak dobrane, żeby szybko zlikwidować deficyt glukozy we krwi, a jednocześnie długo utrzymać jej odpowiedni, wyrównany poziom. Powoduje to zarówno natychmiastowe doładowanie energii, jak i utrzymanie jej przez cały czas treningu. Spożywanie odżywek węglowodanowych zapobiega uczuciu znużenia i zmęczenia, a to z kolei pomaga przezwyciężyć kryzys, który może pojawić się podczas intensywnego treningu i każdego wysiłku fizycznego.